lördag 12 juli 2008

Pust och stön!

Hej igen!
Jag har typ 1 000 000 grejjer att skriva om. Kan ju börja med gårdagens resa till arlanda då jag skjutsade Australien gänget tillbaka till Sverige och flygplatsen.

Deras flyg gick 13.10. Vi skulle i lugn och ro hinna med Rosella 7.30 och komma till arlanda ca 3 timmar senare. Morgonen började skitbra, eller hur? Försov mig. vaknade 6.45 vilket gjorde att jag inte hann hem till mamma och åka med dem till hamnen. Jag fick köra själv och ställa bilen på en 2 timmars parkering. Sprang in till terminalen där de sa att vi skulle bli försenade. Ok, det har ju hänt ett par gånger har jag läst i tidningen. Vi väntade och väntade. Lyssnade på en urless unge som var grinig för varje minut vi var försenade skulle hon tappa på besöket på Skansen med mormor. Nåväl, kl 8 klämde personalen fram att det inte skulle gå någon båt och att vi alla var hänvisade till Eckerö Linjen. Jag visste att gänget stod längst bak i bilkön vilket betydde att vi skulle komma sist till Eckerö. Dom börrnade upp och plockade upp mig. Kön till Eckerö var lååång, inte en chans att köra om någon. Jag satt i telefonkö hela vägen för att höra om vi alla skulle få plats. Kom till slut fram och de trodde att vi skulle komma med allihopa. Mamma, med ena foten bruten, hade inte kunnat komma med om vi hade åkt kommunalt. Väl framme var det kö igen men vi kom med. Som de tre sista bilarna ombord. Vi fick tom rum att äta frukost fast vi var 6 personer. Hejja Eckerö Linjen. Resan till arlanda gick bra, lite felkörning och så men det funka. Vi vinkade av gänget och körde till Norrtälje för lite shopping. Det sista jag skulle göra var att köpa blöjor och välling till systrarna (deras barn då förstås). Hade inte kontanter kvar och skulle dra på visa. Stressad som en dåre glömde jag koden. Provade en gång men det var fel. Ursäktade min blackout och skulle skriva kvitto istället. Nope, "köp på kort medges ej". Fick ta bort ett blöjpaket, hade inte råd, tog bort ett till och kunde bara köpa vällingen. "Gå och testa i automaten" sa kassörskan. Hm, jättelätt utan kod. Så det blev inga blöjor till Figge. Tur att Tinja och Meja får sin välling i alla fall så de är mätta. Bajsa kan ju Figge göra på golvet! :)
Ombord på Rosella var det smet med folk. Ingenstans att sitta. Jag bad invalid mamma sätta sig vid chaufförsbordet i cafet för jag vet att det inte är så många chaufförer på dessa turer. Jag gick på toa och när jag kom tillbaka satt hon utanför. "Varför" frågade jag! "För att det var skämmigt att sitta där"! ÅHHHHHHHH!!! Det enda bordet och hon hade lämnat det tomt. Båten hade åkt och inga chaufförer var vid bordet. Däremot en hel jävla barnfamilj. Vi klämde oss in i alla fall och fick äta. Gick en sväng till Tax Freen. Pappa skulle ha 2 öllådor så de lämnade jag för att köpa dem innan vi gick i land. 30 minuter innan ankomst gick jag till Tax Freen. Då släppte de bara in folk på reguljär resa, inte de som kryssade. De skulle få handla på vägen hem för det var så trångt. Dööööööööööh!!! 30 minuter i kö. När vi väl kom ner på däck. Jag men 2 öllådor, 2 handväskor och en kasse med annat som jag handlat hade bilarna redan kört i land. Vi hann i alla fall av och slapp åka till Kapellskär igen! Tur!

Rosella, stor båt i all ära, men inte byggd för kort trafik. Den fukar säkert som kryssningsbåt men håller inte måttet då det pressas in för mycket folk som alla vill äta på en gång. Hejja Eckerö Linjen än en gång som fixar det mesta. Och som dessutom körde in tiden som vi blev försenade pga av Rosellas uppehåll.1.20 h tog båtturen! :)

Ikväll är det fest igen, måste säga att jag börjar bli duuuuktigt trött på fest. Vi har itne gjort annat än partajjat med kusinerna. 2 onsdagar + fredag/lördag. Jag håller inte för mera. MEN ikväll blir det skojj, 80 tals fest på Camillas altan. Sen får det fan vara nog.
Rockoff känns avlägset.

Imorgon (om jag lever) ska jag dra en resume över min släkts visit här på Åland. Vi hade hur skojj som helst och de hade ingen lust alls att åka hem.

Nu, hem från jobbet och svira om till neonrosa och pudelfrissa!

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken dag ni hade!!! Herregud vilket kaos, men som vanligt fixar du det mesta! Tuuur att flickorna får sin välling....
Ha så kul ikväll, jag skulle egentligen vilja umgås med dig men dra på fest du, gör det...huuuuääääääääää.....puss